Mobbepolitik

- Gentagende, bevidste handlinger mod et barn som medfører mistrivsel og lavt selvværd.
- Når man finder det svageste punkt hos det enkelte barn på det svageste tidspunkt.
- Mobning rammer personligt og hensigten er at såre ofret og hævde sig selv.
Forebyggelse af mobning:
- Vi lærer børnene at tale pænt til hinanden.
- Vi skal være gode rollemodeller og være bevidste omkring vores sprog og
adfærd.
- Er der nogle børn der har brug for ekstra støtte i forhold til udvikling af
deres sociale kompetencer.
- Børn der har svært ved at komme med i leg.
- Opretholde en leg i længere tid.
- Håndtering af konflikter m.v.
- Er der nogle børn der har brug for ekstra støtte i forhold til udvikling af
deres sociale kompetencer.
- Vi skal støtte børnene i deres udvikling af empati.
- Forklare og vise i konfliktsituationer, hvad det gør ved et andet barn at man gør eller siger sådan (han/hun bliver ked af det, det gør ondt o.l.).
- Vi skal anerkende børnenes følelser, så de lærer at anerkende andres.
- Vi skal lære børnene at sige fra, hvis de bliver slået, skubbet eller talt "grimt" til og støtte dem i at håndtere konflikter hensigtsmæssigt.
- Vi snakker løbende med forældrene om børnenes generelle trivsel.
Når mobning opstår - hvad gør vi så:
- Vi samarbejder med forældrene til både mobberen og offeret for at finde den bedste løsning sammen.
- Vi kigger på hele børnegruppens dynamik og ressourcer og laver tiltag der kan styrke selvværdet og de sociale kompetencer hos både mobber og offer.
- Vi skal vise børn der mobber, at vi ikke accepterer deres handlinger når de mobber fysisk eller psykisk.
- Vi er ekstra opmærksomme på at børnene (især mobberen) får opmærksomhed og anerkendelse ved positive handlinger, så hensigtsmæssig social adfærd bliver styrket.
- Vi skal give både mobber og offer succesoplevelser så de bliver styrket i deres selvværd.